hitte golf.

 we hebben net een hitte golf achter de rug, en iedereen van ons kan wel begrijpen hoe moeilijk het is om tijdens een hitte golf te moeten werken, studeren,... maar er is 1 hittegolf geweest waar we niet meer naar terug willen. 

de langste hittegolf in de geschiedenis.

de hitte golf van het jaar 67 was er een die in een hele droge zomer viel, en volgens mijn ouders duurede de warmte een hele zomer. 

de effectieve hittegolf die duurde heel lang, maar liefst 17 dagen al was de hitte zelf iets minder als we die nu kennen. maar doordat die zolang duurde en het ook een droog voorjaar was. mochten familie's geen water gebruiken. er stonden daar hele hoge boetes op ! 

Zo herinneren onze lezers zich recordzomer van '76: “Mijn ma ...
hittegolf op het strand toen en nu

toen hadden de meeste mensen de luxe van airco niet, en een eigen zwembad in de tuin mocht dus niet. hoe koelden mensen zich zelf dan af ? toen hadden ze wel nog het geluk van geen corona te hebben, waardoor de drempel om naar een openbaar zwembad te gaan iets minder groot was dan die deze zomer is ! gelukkig mochten we dit jaar dus wel zwembadjes zetten ! 

het water rantsoeneren ging zo ver dat mensen zelf weinig water mochten gebruiken om zichzelf te wassen. we kennen nu de beperking op water gebruiken ook, maar dit vooral dan voor het sproeien van gras en planten indien niet echt nodig. of het verbod op oppompen van grondwater. maar het gaat nog niet zover dat er een beperking is op het gebruik van water om jezelf te wassen.

mijn mama was toen een jaar of 10 en ze wou buiten spelen met haar zussen en broer, maar dit kon gewoon niet van de warmte, ze schuilden liever binnen waar het net iets frisser was.

hitte en kindjes met een beperking

ik was tijdens de hitte golf monitor op speelpleinwerking voor kindjes met een beperking. het was moeilijk omdat wij weinig tot geen schaduw hadden buiten en binnen was het veel te warm om binnen te spelen. maar we konden niet anders. 

dus op een gegeven moment zijn we beginnen met een badje water buiten te zetten onder een zelf geïmproviseerd afdak gemaakt van doeken. in de zomer van 67 had dit niet gemogen, en ik weet niet hoe we het dan zouden opgelost hebben. 

het leuke aan zo'n warm weer is dat we waterspelletje konden spelen, hier hadden de gastjes veel plezier in ! daarnaast hadden we natuurlijk ook veel plezier aan andere activiteiten, al hebben we buiten ons wekelijks markt bezoek geen buiten huize activiteiten gedaan omwille van de corona en dat onze gastjes natuurlijk in een moeilijke groep zitten bij deze problematiek.

net als nu zou ik toen ook nooit naar het strand gegaan zijn, voor mij persoonlijk is het veel te druk  op het strand als het zo warm is. zeker nu met die corona is dit volgens mij niet zo een goed idee, ook al moet je een plaatsje reserveren, volgens mij zal er nog steeds veel te veel volk zijn.

gelukkig zijn we nu af van de hitte en kunnen we allemaal terug wat op adem komen ! 



Reacties

Populaire posts van deze blog

een kijkje in mijn leven

mijn corona dagboek: net als de oorlog ?

het corona kamp